בואו נדבר על "מכסחות השדים"

השבוע עלה לאקרנים בישראל "מכסחות השדים", הגרסה המחודשת לקלאסיקה הקומית ב-1984. יש לי כמה דברים לומר על הסרט, אבל לפני זה צריך להתעכב על השנה ומשהו האחרונות, ועל התגובות המוקדמות לסרט. 

אנחנו בעידן של חידושים והמשכים לסרטים בני עשרים ושלושים שנה. עולם היורה, היום השלישי, צבי הנינג'ה ועוד ועוד ועוד. ורוב הזמן, הסרטים האלה גורמים להרמת גבה, וחלקם מצליחים יותר ואחרים פחות. יש כמה סרטונים ביוטיוב על כך שמייקל ביי הרס לאנשים את הילדות, והעולם ממשיך בדרכו.

אבל מכסחות השדים זכה לתגובות שונות. קהל ניכר וקולני מאד של מעריצי הסרט המקורי החליטו שהסרט הזה הולך להרוס להם את הילדות, לחסל להם את הזיכרונות, ולהשמיד את הסרט האהוב עליהם. כאילו שאפשר לעשות את זה יותר ממה שעשה ההמשך. מה ההבדל המהותי בין החידוש הזה לאחרים (מעבר לכך שלסרט הזה יש במאי עם רקורד מוכח ומוצלח של קומדיות אקשן מצוינות)? ובכן, במקום ארבעה מכסחי שדים, יש ארבע מכסחות שדים. וזה אומר שצריך להעלות את אזעקת "הנשים באות לקחת לנו את הצעצועים" ברדיט ואתרים אחרים, ולעשות כל מה שאפשר כדי לחבל בסרט. 

הם אמרו שזה יהיה סרט גרוע. הם אמרו שהוא יהיה כישלון קופתי מוחלט. הם נכנסו לכל אתר שבו אפשר לדרג סרטים ודירגו אותו נמוך הרבה לפני שהוא יצא. קהילה של כמה אלפי פאנבויז כועסת יכולה לגרום להרבה נזק באינטרנט כיום, וכל נזק שהם יכלו לגרום, הם גרמו.

ghostbusters-poster-kate-mckinnon.jpeg

וזה מביא אותנו לסרט עצמו, אותו ראיתי אמש. אם שופטים סרטים לפי חוויית הצפיה שלהם בשנת היציאה שלהם, הרי שבעבור חלק ניכר מהקהל, אני מנחש שהסרט ידורג שני מבין שלושת הסרטים הקיימים. האימפקט של הסרט המקורי היה עצום, וקשה לחידוש להשתוות אליו. אבל בצפייה מודרנית, בעיני זה לא קרוב: המון אלמנטים בסרט המקורי התיישנו קשות, ואני לא מדבר על הפעלולים, כי אם על העובדה שב-1984 הצלחנו לקבל בסבבה גיבור כמו פיטר ונקמן, שבמבט מודרני נראה כמו חתיכת חלאה מיזגיני שלא יאומן. הרבה מהבדיחות בסרט המקורי מחזיקות מעמד גם היום, אבל רבות אחרות הן די מביכות כיום. כרגע, בעיני, "מכסחות השדים" הוא סרט מכסחי השדים הטוב ביותר שיש.

אבל מעבר לכך שהוא סרט כיפי ומצחיק, אני חושב שזה סרט חשוב. ממש חשוב. למה? כי הוא מציג כטבעי לחלוטין את העניין והמומחיות של נשים במדע וטכנולוגיה. מחקרים מראים שבגיל הילדות, העניין של בנים ובנות במדע וטכנולוגיה הוא די שווה, עם יתרון קל לבנות. אבל עד גיל הנעורים, רוב הבנות מאבדות את העניין הזה. למה? כי החברה אומרת להן שזה לא נורמלי, שזה לא לבנות. והתרבות הפופולרית מחזקת את המסר הזה שוב ושוב ושוב. ארין, אבי והולצמן הן, כפי שהן מדגישות שוב ושוב בסרט, מדעניות. הולצמן היא לא רק מדענית, היא מהנדסת, תחום שנחשב עוד פחות "נשי" מאשר מדע תיאורטי. 

הנזק של התפיסה הזאת הוא כפול. יש את הנזק לאותן נערות, שנוטשות תחום עניין שיכול להיות נתיב החיים שלהן, לטובת דברים שהחברה אומרת להן שהם "נשיים יותר". ויש את הנזק לחברה. כמה פריצות דרך מדעיות וטכנולוגיות החמצנו מכיוון שהנשים שהיו יכולות להגיע אליהן נותבו לדרך אחרת בחיים? איפה היינו יכולים להיות כיום בחברה שוויונית יותר? 

בשנים האחרונות יש מאמץ מודע לנתב ילדות ונערות בחזרה לתחומי המדע והטכנולוגיה, וזה מבורך. אבל הדרך לשוויון עוד ארוכה, ואני מאמין בכל לבי שאחד הדברים שיכולים לקצר אותה הם סרטים כמו זה, סרטים בהם זה טבעי ונורמלי והגיוני שנשים הם מדעניות ומהנדסות. שנשים בונות דברים ומפוצצות דברים בלייזרים וזה מגניב. 

אז, כן, אני ממליץ לכם מאד ללכת לסרט הזה. אבל אני ממליץ עוד יותר לקחת אליו את האחיינית או הבת שלכם ושלכן. אולי היא סתם תהנה מההומור ווהאקשן. אבל אולי, אולי יידלק בה ניצוץ שגווע. 

הייתי יכול לכתוב גם מאמר שלם על הדמות של הולצמן, על הייצוג הנהדר שלה של הספקטרום האוטיסטי - אליו היא בבירור שייכת, למרות שזה לא נאמר במפורש - ועל ההשפעה החיובית הפוטנציאלית גם שם. אבל זה אולי ליום אחר. כרגע, מה שצריך לומר עליה היא שהיא הדמות המגניבה ביותר על מסכי הקולנוע בימים אלה.